W październiku i listopadzie br. uczniowie klasy szóstej Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. Bonawentury Stachury w Zespole Szkolno Przedszkolnym w Zbijowie Małym  brali udział w zajęciach realizujących program „Zwierzęta to nie rzeczy”. Jego pomysłodawczynią  była p. Joanna Drabik. Głównym celem innowacji było uwrażliwienie uczniów na los zwierząt oraz zmotywowanie ich do aktywnego podjęcia działań na rzecz zwierząt. Do programu mogli włączyć się w uczniowie o różnych zainteresowaniach  i temperamentach, gdyż zawierał on wielorakie formy działań i miał interdyscyplinarny charakter. 

Ponadto program wykorzystywał naturalną potrzebę ciekawości świata, jaką ma każdy młody człowiek. W zdecydowanej większości odwoływał się do doświadczeń dziecka oraz dawał możliwość bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem. Innowacyjność programu polegała na wprowadzeniu nowych rozwiązań metodycznych, które kształtowały  umiejętności i zachowania uczniów. Wydarzeniem inicjującym program była piesza wycieczka do psiego hostelu „Ostoja”. Jej celem było zobaczenie, do jakich miejsc trafiają zwierzęta niechciane oraz uświadomienie dzieciom, że przemyślenie decyzji o posiadaniu psa jest naprawdę ważne. Wizyta w psim hostelu połączona była z zebraniem informacji o tym, jakie są potrzeby tej placówki. Poza tym uczniowie dowiedzieli się, jak mogą zostać wolontariuszami. Weszli w role dziennikarzy i zadawali pytania na interesujące ich tematy. Kolejnym działaniem było zapoznanie uczniów z ideą Światowego Dnia Zwierząt, który obchodziliśmy 4 października. Innym ważnym elementem programu było przeprowadzenie akcji „Podaj łapę”. Miała ona na celu zbiórkę pieniędzy na smakołyki dla podopiecznych hostelu. Ostatnim działaniem był  konkurs fotograficzny „Mój pupil”, dzięki któremu uczniowie mogli pochwalić się swoimi ulubieńcami. W międzyczasie uczniowie uczyli się pracować w grupie, wyrażać swoją opinię, pisać sprawozdania i regulaminy, co z pewnością przyda im się w życiu codziennym. Innowacja była przedsięwzięciem, które przyniosło oczekiwane efekty. Poziom zadowolenia z zajęć uczniowie ocenili jako bardzo wysoki. Mamy nadzieję, że równie chętnie będą uczestniczyć w tego typu działaniach w przyszłości.