Gmina Mirów ma ciekawe położenie geograficzne oraz duże walory przyrodnicze. Zaliczamy do nich rzekę Iłżankę, piękne pomniki przyrody ożywionej oraz nieożywionej. O naszych pomnikach przyrody nieożywionej istnieje nawet legenda, którą możemy poznać zaglądając do „Baśni i legend ziemi radomskiej” Zenona Gierały.


   Utworzona ścieżka przyrodnicza na terenie naszej gminy jest pewnego rodzaju przewodnikiem po najciekawszych jej miejscach:
PRZYSTANEK 1. „Pomniki przyrody – dęby”
PRZYSTANEK 2. – „Góra Piekło”
PRZYSTANEK 3 – „Rzeka Iłżanka”
PRZYSTANEK 4 – „Stawy rybne”
PRZYSTANEK 5 – „Park wiejski”
PRZYSTANEK 6 – „Bór sosnowo – jodłowy, tzw. „Czarny Las”.
   Realizatorem innowacji pedagogicznej pt. „Mali badacze na ścieżkach przyrodniczych” jest Pani Agnieszka Zaborska, zaś uczestnikami są uczniowie klas I-III. Głównym założeniem tej innowacji jest wzbogacenie wiedzy na temat edukacji przyrodniczej, najbliższego otoczenia oraz edukacji ekologicznej.
   We wrześniu i październiku uczniowie klas I-III z Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. Bonawentury Stachury w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Zbijowie Małym zrealizowali dwa przystanki ścieżki przyrodniczej.
Na pierwszym przystanku „Pomniki przyrody – dęby” dzieci rozpoznawały ptaki, nagrywały śpiew ptaków na dyktafon, obserwowały stan liści i owoców – oceniały je pod względem zdrowotnym, zastanawiały się, jaką rolę pełnią owady w przyrodzie?, a także szkicowały węglem korę dębu  i fotografowały dęby.
Na drugim przystanku – „Góra Piekło” dzieci zostały zapoznane przez Panią Agnieszkę Zaborską z legendą Zenona Gierały pt. „Jak w Mirowskim lesie diabeł piekło budował”. Tutaj dzieci rozpoznawały drzewa, krzewy  i rośliny runa leśnego. Opisywały paprotkę zwyczajną wykorzystując w tym celu lupy. Za pomocą lornetki obserwowały ptaki, rozpoznawały je po głosie  i wyglądzie. Zbierały bogactwa natury: szyszki, żołędzie i liście.  Malowały i fotografowały „Piekło”, a także wykonały makietę „Góry Piekło”.
Podczas następnych wycieczek będą integrować się z przyrodą realizując kolejne przystanki ścieżki przyrodniczej.
Działania, które zostały podjęte przez panią Agnieszkę Zaborską pozwolą na kształtowanie pozytywnych, zgodnych z prawami natury postaw dziecka, a także rozbudzenie zamiłowania do przyrody.
A zatem:
  „Znając przyrodę,
  historię i kulturę regionu
  skutecznie chronisz środowisko”.