W dniach od 07.05 - 10.05.2018r. uczniowie z Publicznej Szkoły Podstawowej w Mirowie Starym, Publicznej Szkoły Podstawowej w Bieszkowie Dolnym oraz Publicznego Gimnazjum w Mirowie Starym uczestniczyli w wycieczce do Wrocławia, Pragi i Skalnego Miasta. Opiekunami podczas wyjazdu były: p. Urszula Stefańska, p. Aneta Radwańska, p. Agata Kuźdub, p. Agnieszka Kawalec oraz p. Renata Wieczorek. W zorganizowaniu wycieczki pomogło Biuro Podróży Unitur z Radomia. Opiekę nad wycieczką sprawowała w imieniu biura pani pilot Monika Majewska, która zwracała uczniom uwagę na ciekawe miejsca i rzeczy godne zobaczenia podczas podróży.

Pierwszego dnia jadąc do Pragi zatrzymaliśmy się we Wrocławiu, gdzie mogliśmy podziwiać ZOO. Szczególnie dokładnie zwiedziliśmy najnowocześniejszą jego część AFRYKARIUM, gdzie można podziwiać morskie i oceaniczne zwierzęta w stworzonych do tego celu akwariach. Szczególne wrażenie zrobił na uczniach tunel w jednym z akwariów, gdzie ryby, a nawet rekiny pływają nad głowami zwiedzających.

Na miejsce noclegu i obiadokolację w Pradze przyjechaliśmy wieczorem.

Drugi i trzeci dzień wycieczki przeznaczone były na zwiedzanie stolicy naszych południowych sąsiadów - Pragi. Zwiedzaliśmy to miasto z przewodnikiem. Zaczęliśmy od dzielnicy Hradczany, gdzie zwiedziliśmy Katedrę św. Wita, Zamek Praski i Złotą Uliczkę. Udało nam się zobaczyć zmianę warty honorowej, która odbywa się codziennie o godzinie 12 na pierwszym dziedzińcu zamkowym. Gwardziści ubrani są w mundury, które zaprojektował zdobywca Oskara w kategorii kostiumy za film „Amadeusz”. Domki na Złotej Uliczce obecnie nie są zamieszkane, mieszczą się tam sklepiki i galerie. W domku nr 22 w 1917 roku swoje utwory pisał Franz Kafka.

Według księgi rekordów Guinnessa Zamek Praski ze swoimi 45 hektarami zajmowanej powierzchni jest największym kompleksem zamkowym na świecie.

W kaplicy św. Wacława przechowywana jest korona zrobiona dla Karola IV na jego koronację na króla Czech, ważąca 2,5 kg. Jeden z 96 kamieni w koronie to największy na świecie rubin, a cierń w jednym z szafirów pochodzi podobno z korony cierniowej Chrystusa.

Po południu udaliśmy się do dzielnicy Mala Strana. Tam podziwialiśmy Ogrody Wallensteina z budynkiem Senatu oraz spacerowaliśmy po Starym Mieście aż do Mostu Karola.

Po obiadokolacji wyruszyliśmy na wieczorny spacer przez Plac Wacława z czasem wolnym na relaks i pamiątki.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Nowego Miasta, czyli od Placu Wacława z pomnikiem św. Wacława – pierwszego króla Czech. Potem zwiedzaliśmy Ogrody Franciszkańskie, kościół Panny Marii Śnieżnej z największym ołtarzem barokowym w Pradze. Zwiedzając Nowe Miasto spacerowaliśmy pasażami łączącymi praskie ulice.

Po drodze podziwialiśmy pomnik Dawida Czernego Głowa Kafki, ulicę Paryską z najdroższymi w mieście sklepami, Stare Miasto ze średniowiecznymi uliczkami, polski kościół św. Idziego oraz dzielnicę żydowską Josefov z najstarszą synagogą o nazwie Staronova. Na dość małym obszarze tej żydowskiej dzielnicy znajduje się 6 dużych synagog (każda wybudowana w innym stylu), najstarszy w Europie Cmentarz Żydowski, ratusz i sala obrzędowa. To wszystko wplecione jest w monumentalne kamienice, urocze place i zielone podwórka. Naszą wycieczkę zakończyliśmy na staromiejskim Rynku z pomnikiem Jana Husa, Ratuszem z zegarem Orle i przepięknymi kamienicami okalającymi praski Rynek.

W drodze powrotnej do Polski zatrzymaliśmy się czwartego dnia w Adrspach, Jest to skupisko formacji skalnych, tworzących różne formy i kształty. Widoki są tam tak przepiękne, że kręcono tam nawet film „Opowieści z Narnii”. Mimo nadciągającej burzy udało nam się przepłynąć tratwą i posłuchać ciekawych opowieści pana flisaka o tym regionie. Spacerując po Skalnym Mieście mijaliśmy m. in. takie formy skalne jak: Dzban, Głowę Cukru  i przeszliśmy przez charakterystyczną gotycką bramę zbudowaną w 1839 roku. Tutaj znajdowało się pierwsze wejście w skały, dlatego część trasy do Bramy nazywana jest  "Skalnym przedmieściem". Następnie przeszliśmy obok Zębu Karkonosza (na którego wysokiej, smukłej baszcie wykuto napis w języku niemieckim i umieszczono tablicę z zaznaczonym poziomem wody z powodzi roku 1844). Adrspach to piękne Skalne Miasto, zbudowane z piaskowca, z monumentalnymi ścianami sięgającymi 100 metrów. Podziwialiśmy tam również wodospady, szmaragdowe jezioro i pejzaże zapierające dech w piersiach.

W późnych godzinach nocnych szczęśliwie dojechaliśmy do domu. Wycieczka dostarczyła nam wielu wrażeń i pozwoliła poznać odrobinę naszych południowych sąsiadów.